Är barns rättigheter en fråga för företag?

Har barns rättigheter något med er verksamhet att göra? Vad krävs i så fall för att leva upp till dem? Som så ofta krävs det ett modigt ledarskap för att driva viktiga frågor på ett företag och så även gällande detta.

Hållbarhet är ett ord som nämns allt oftare i dagens samhälle men hur är det med barns rättigheter som hållbarhetsfråga? Detta perspektiv på barns rättigheter belystes med exempel på hur företag kan göra skillnad för att ge barn en trygg uppväxt på ett seminariuum arrangerat av organisationen Trygga Barnen.

Ledarskapet avgörande

Hur kommer det sig att ett företag plötsligt satsar på att aktivt arbeta för barns rättigheter? Ett företag som har en verksamhet som egentligen inte alls innefattar barn? Jo, från ledningen. Med ledarskap som vågar utmana och ta tag i frågor, om det så handlar om hälsa eller teknisk utveckling så är det därifrån det måste komma. Förändringar kan inte genomdrivas på större plan av endast en hängiven medarbetare, det krävs ett aktivt ledarskap för att göra det.

Mikael Elisasson som arbetar med etiska frågor på Telia Sonera berättade om hur de tagit fram policys för att göra denna viktiga fråga tydligare. Tidigare fanns en mängd policys som spretade åt olika håll men inget fokus på barn. Med aktivt arbete och styrdokument för att säkerställa att inte barnarbete förekommer, spärr mot barnporr etc. har man uppmärksammat ämnet. Tillsammans med upprättande av en whistle blowing funktion och krav på att alla läser och godkänner policys har man effektivt lyft frågan inom bolaget.

Samarbete för framgång

Lena Hök, hållbarhetschef på Skandia berättade om hur de har arbetat fram en spärr av betalningar för olagliga bilder då de inte ville vara delaktiga i att transaktioner sker för det. Tillsammans med polis och Ecpat lyckades man ta fram ett sätt och i dag är nästan alla banker med. Men det var de inte i början, då vågade de inte på grund av rädsla för risken att det var olagligt. En risk Skandia var beredda att ta, att bli stämda för att ta ställning mot dessa brott var värt det. Återigen handlade det om en modig ledning för att ro det hela i hamn.

Vad Skandia också arbetar med är att vara långsiktiga och fånga upp och förebygga sjukdom. Deras sjuktal har gått ner samma period som de i övrigt har gått upp i Sverige. Detta är givetvis lönsamt för bolaget och att prata om lönsamhet gällande hälsa kan kännas provocerande men går dessa saker hand i hand så kan det ju bara ses som något positivt. Det blir långt dyrare att ta hand om en vuxen person vars liv gått snett under hela ungdomstiden än att sätta in resurser när man ser varningstecknen redan som barn. Utanförskapets kostnader per årskull i Stockholm uppgår till 19 963 000 000 kr. Denna summa kan inte bara användas till mycket bättre saker, viktigast av allt – vi sparar mycket lidande för de inblandade och kan ge barn den barndom och uppväxt de behöver. Mer om detta finns att läsa på utanförskapetspris.se.

Barnrättsprinciper

Människorättsjuristen Parul Sharma är inne på samma sak vid sin föreläsning om barnrättsprinciperna. ”Det är inte barnet vi ska rädda, det är barndomen”. Hon berättade om Unicefs arbete för företag sett ur barnets perspektiv. Företag som ställer krav på att man ska vara tillgänglig större delen av dygnet, representationer med alkohol och övertidsarbete. Är det rätt ur barnrättsperspektiv? Barn blir givetvis lidande när föräldrar kommer hem påverkade eller inte är mentalt och/eller fysiskt närvarande på grund av chefens krav på tillgänglighet.

Det höjs fler röster för att företag ska ta ansvar för sitt arbete kring hälsa och hållbarhet. Företag som inte tar övergrepp på barn på allvar är inte förenligt med barns rättigheter och vem vill arbeta för eller gynna ett sådant företag? Med sociala medier ökar konsumenternas krav på transparens och förväntan att företag tar sitt ansvar. Företag vars ledning är modig och tar ställning för frågor kring hållbarhet och innovation kommer att kunna stärka sitt varumärke. Tillsammans med stark ledning kan aktiv digital kommunikation bidra på ett positivt sätt till detta arbete.

Denna text är en till stor del från en längre version publicerad på Vego Eco.

SparaSpara

SparaSpara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s