Igår presenterades siffror för utvecklingen inom bokbranschen. Information om försäljningen inom olika kanaler, genrer och format utlovades tillsammans med framtidsspaning.
Siffrorna var inte direkt de mest upplyftande man kan tänka sig men inte heller helt oväntade. Till exempel minskade kategorin mat och dryck med 10,8 procent men desto mer glädjande är att barn- och ungdomsböcker gått upp med 11,5 procent. Tänkbara orsaker till denna uppgång är den omdiskuterade Pisa-rapporten och allmänt fokus på vikten av läsning.
Med tanke på utvecklingen inom mediakonsumtionen och digitaliseringen förväntade jag mig mer information om detta men det blev tyvärr inte så mycket. Varken i rapporten eller på plats. Rapporten presenterar en bra representation från fysiska bokhandeln men långt sämre från den digitala. Google, Storytel och Readly m.fl. aktörer saknas. De fanns inte heller representerade på plats, varken som talare eller publik, och man undrar om det är en protest mot rapportens brister eller helt enkelt att de inte blivit tillfrågade.
E-handeln driver tillväxt
E-handeln är vad som driver handelns tillväxt och nu börjar butikerna förstå att de behöver ha en digital strategi. Det är på tiden får en väl lov att säga. Tack vare digitaliseringen har en möjlighet att analysera och vara mer analytisk än vad en någonsin varit tidigare. Bokbranschen är som alla andra inom handeln några som verkligen kan använda sig av big data och effektivisera sitt arbete och försäljning på ett effektivt sätt.
Saknas en digital strategi är det hög tid att skaffa det. Dessvärre fick jag känslan av att det inte var helt självklart att arbeta med detta av reaktionerna från de närvarande att döma. Att göra personliga erbjudanden och utskick är vardagsmat inom många branscher och man kan undra vad som gjort att bokbranschen inte följt med på samma sätt här, vilket dock har gjorts i Norge upplystes vi om.
Nyrekrytering bidragit till uppgång
På Akademibokhandeln har man tack vare hård strukturomvandling lyckats vända många års negativt resultat till positivt. Där har man rekryterat personal från bl.a. ICA som länge arbetat med personliga erbjudanden. Att ha automatiserade processer som effektiviserar för kunden ger större lojalitet och därmed högre betalningsvilja.
Apropå rekrytering kan en ibland få känslan av att det står stilla. Jag vet många som tycker det vore intressant att byta bransch men lyckas inte trots att de är mycket kompetenta inom sitt yrkesområde. Detta på grund av att många inte vågar anställa någon utanför sin egen bransch. Maria Hamrefors, VD på Akademibokhandeln verkar dock tycka att det är något självklart, ”bokhandeln är som vilken handel som helst”. Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen är inne på samma linje. Han anser att man måste ha personal som kan sitt område, inte bara de som kan allt om böcker. Kan låta självklart för vissa men som som sagt, rekryteringen ser inte alltid ut så.
Var var kvinnorna?
De kvinnliga talarna var lika frånvarande som det digitala segmentet. Förutom Katarina O’Nils från Axess som talade om rapporten Från papper till padda var alla talare män. Avslutningsvis, när det var dags att framtidsspana, togs kvinnor upp på scenen. Men en kort diskussion om framtiden jämfört med ”experterna” känns inte helt jämförbart.
Detta var det fler som hade synpunkter på bland besökarna men det talades det inte så högt om. Branschen behöver en förändring och detta seminarium var ett bra initiativ som jag upplever att en inte vill kritisera. Men att komma med synpunkter som kan förbättra är inte samma sak som att klaga och vara negativ. Pia Printz från Printz Publishing efterlyste ett branschråd, det om något borde väl kunna hjälpa branschen. För som Dag Klackenberg påpekade; det är inte en annan bokhandel som är konkurrent, det är en annan handel.
Till nästa år hoppas jag på en radikalt ökad digital närvaro likväl som jämställd talaruppställning. En levande bokbransch behövs, litteratur är viktigt. Så för att avsluta positivt vill jag glädjas åt uppgången av läsning bland barn och unga. Vill ni läsa hela rapporten finns den här.